Bedankt, ouders!

Erg, sommige mensen beseffen gewoon niet wat anderen voor hen doen,” zei ik onlangs tegen vriendlief. En toen begon ik te denken: onze ouders doen zoveel voor ons, maar laten wij wél blijken dat we dat appreciëren?

Laten we beginnen bij het begin: het zijn niet enkel onze ouders, maar ook onze grootouders die een rol speelden in onze opvoeding. En wat hebben zowel vriendlief als ik van onze familie meegekregen? “Als je iets wil, werk er dan voor.” Wou ik als student meer geld? Dan kon ik een vakantiejob zoeken. Papa werkt als enige in het gezin, en met drie kinderen diende hij te zorgen dat de kerk in het midden bleef. Ook bij vriendlief was dit het geval.

Dankzij die mooie waarde die we meekregen, hebben we volgens mij de ‘kans’ om een huis te bouwen. Her en der horen we uitspraken zoals “wij zouden niet moeten bouwen, wij kunnen dat (financieel) niet aan“, of “al die miserie, je moet het maar willen doen.” Toch was dit een bewuste keuze van ons. Zonder elkaar zouden we ook niet bouwen. We willen samen iets bereiken en deinzen daar beiden ook niet voor terug om daar keihard voor te werken.

Nu, eerlijk is eerlijk. En daarom ook dit bericht. Zonder onze ouders zou het niet verlopen zoals nu. Of misschien toch wel; maar zouden we veel meer zelf moeten dragen, en het net iets moeilijker hebben. Wij wonen samen bij mijn ouders in, en zij doen dan ook onze was en plas. Ook geven ze ons dikwijls raad en advies. Advies dat we maar al te graag in de wind slaan; maar ze geven het toch.

Ook bij de bouwwerken zelf helpen ze ons enorm. Papa gaat binnenkort onze berg grond (afkomstig van het uitgraven van de fundering) mooi plat leggen. We weten nu al dat hij daar wel enkele dagen zijn spieren van zal voelen; maar hij verheugt er zich zo op!

Langs vriendlief zijn kant hebben we ook best wel wat steun van de ouders. Willy mag, na wat  vorig jaar gebeurde, van ons niet helpen op de werf. Maar de fierheid die hij uitstraalt als hij eens op de werf komt kijken, onbetaalbaar!

En dus, dit blogbericht om gewoon simpel ‘Dank je wel‘ te zeggen tegen onze ouders. Voor alles wat ze gedaan hebben voor ons, en ongetwijfeld nog gaan doen. We weten heus wel wat jullie doen voor ons.. 🙂

