Het geluk dat bouwen heet

IMG_20151206_104840_edit.jpg

Enorm fier op de nieuwe balustrade! Maatwerk dankzij samenwerking van vriendlief en ruwbouwaannemer. De onderdelen (bloemen) vonden we in een antiekzaak, we waren instant verliefd!

Als ik echt wil dan kan ik tig blogposts schrijven over hoe enerverend, frustrerend, ongeduldig, … het bouwen soms kan zijn. Maar omdat bouwen ook een speciaal gevoel is, wil ik dat even toelichten.

Vriendlief is een creatief wonder, hij heeft dan ook quasi alles al uitgetekend betreffende de bouw. Toen we de eerste keer bij de architect stapten hadden we zelfs tekeningen bij over hoe wij ons toekomstige huis zagen. Vervolgens zagen we dat dat uitgewerkt door middel van 3D-tekeningen, plannen, …

En dan komt de dag waarop het eindelijk zover is. De ruwbouwaannemer komt de staal en betonpanelen placeren. Ik hoef er geen tekeningetjes bij te maken dat ik dit alles enorm spannend vond! Stond ik ’s morgens om zeven uur op de plaats van het gebeuren om te controleren of alle borden van wegomlegging aanwezig waren, moest ik even later werken. Bouwen kost geld, en ik werk graag voor mijn geld. Dat ik de dag zelf een late had, en de dag erna een vroege, was natuurlijk een bummer. Maar gelukkig had ik vriendlief die na zijn werk een kijkje ging nemen, en buren die foto’s doorstuurden. Bij iedere foto die ik zag, maakte mijn hart een sprongetje en hoopte ik dat er niets fout zou gaan..

Toen ik eindelijk kon, ging ik een kijkje nemen. Wauw. Indrukwekkend. Ik vind het nog steeds moeilijk om te beschrijven wat ik toen voelde, maar ik zag precies mijn dromen uitgewerkt. Ik belde de ruwbouwaannemer om te vragen of de werf veilig was en ik ging binnen om een kijkje te nemen. Ik geloof dat ik het hele huis bezocht heb met open mond. Eens aan die betonpaneel voelen, eens aan deze voelen. De staal eens vastpakken. Mezelf knijpen. Het was echt!

Om vervolgens naar huis te rijden en opeens te voelen hoe moe ik wel was. Ineens besefte mijn lichaam hoeveel slaap het de voorbije maanden gemist had, hoeveel stress het te verduren kreeg, hoe vaak het op automatische piloot bleef werken.

Die week bleef het huis maar evolueren, ook de steeldeck werd geplaatst; aansluitend kwamen de timmermannen en dakwerkers werken. Telkens als ik naar de werf reed, voor een vergadering, voor de moestuin, of om even te chillen, kwam ik er toe en werd ik verliefd. Verliefd op mijn eigen dromen.

Het huis is nog lange niet af, we moeten het eerst winddicht zien te krijgen, dat zou deze week gebeuren. Maar telkens als ik er kom, voelt het alsof ik al een beetje thuiskom. Ik probeer het ook al een eigen stempel te geven, in hoeverre het niet al uniek en van ons is. Zo heb ik het versierd voor Sint Maarten, maar ben ik ook wat van plan met kerstkaartjes die we mogen ontvangen. Het voelt echt aan als ons plaatsje op aarde, ons nestje.

Als bouwheer moet je sterk in je schoenen staan; anders lopen al die mannen zo over je. Maar als je dan als bouwheer toekomt aan het huis waar je al die maanden over droomt, waar je enorm over gefantaseerd, vergaderd, overlegd, … hebt, dan ben je fier op wat je allemaal al bereikt hebt.

Bouwen is iets wat enorm veel inspanning vraagt, en wat niet op 1, 2, 3 geklaard is. Maar het is zo’n prachtige periode waarin je gevoelens ervaart die moeilijk te beschrijven vallen. Ik weet nog dat iemand uit de bouwsector bij de start zei:”Geniet ervan!”; wat ik een rare uitspraak vond, maar ik heb die persoon al gauw gelijk moeten geven. Je kan kijken naar de dingen die minder goed lopen; maar je kan ook de leuke, intense momenten ervaren, ervan genieten en proberen onthouden.

Niemand neemt me dat unieke gevoel af dat ik kreeg toen ik op 15 september de ruwbouwaannemer zag beginnen aan de plaatsing van de betonpanelen. Niemand. Ik geniet er nog steeds van na!

Oh ja, het liedje in de auto was dit; telkens ik het hoor moet ik terugdenken aan die ochtend.

2 gedachtes over “Het geluk dat bouwen heet

Geef een reactie

