Een kijkje in het dagboek van een bouwheer

IMG_20150924_144514

Ik wist me er geen idee van te geven wat er allemaal bij de bouw van een huis komt kijken. Vandaag geef ik jullie een unieke blik in wat ik de afgelopen week (ma-do) allemaal meegemaakt heb inzake de bouw. Dit is hoe ik alles ervaren heb, dus het kan zeker zijn dat dit zaken zijn die bij andere mensen anders lopen. Ben jij benieuwd wat er allemaal bij komt kijken?

Maandag

De laatste werkdag van de ruwbouwaannemer. Het voelt een beetje raar aan. Alsof we een hoofdstuk in het bouwproces afsluiten, wat eigenlijk wel zo is. Het was raar toen de man zei: “Nicky, ons werk zit er hier op. Tot bij de oplevering.” Waarop ik antwoordde: “Wat een timing! Morgen komt de timmerman al langs om te werken.” Waarop de ruwbouwaannemer wist te zeggen: “In timen zijn we goed hé?!” Nu ja. Behalve zijn levertermijnen dan. 😉 Ik heb hem wel een flesje ‘Bruinbeeks Kapelleken’ meegegeven, zodat hij dat toch eens geproefd heeft.

Vandaag is de elektriciteit ook in orde gebracht. De definitieve kabel is eindelijk getrokken, en de werfkast werkt. Joepie! Nu zijn we niet meer afhankelijk van de buren, ook al claimen ze steeds het niet zo erg te vinden. Ik ben graag zelfstandig.

Ik heb ook nog kennis gemaakt met de buurman van de overkant van de beek. Vriendelijke mens. Ook heb ik nog een kennis uit Bruinbeke gezien. Het moet gezegd: ik voel me er welkom!

Toen vriendlief gedaan had met werken, hadden wij een ‘date’. Het is de bedoeling dat ik morgenvroeg aan de elektricien vertel waar precies de lichtpunten moeten komen. Ik weet dat vriendlief hier heel erg goede ideeën in heeft, vandaar dat ik zo’n beslissing eerder aan hem overlaat. Al moet ik ook vermelden dat ik voor het lichtpunt in de slaapkamer ook een goed idee had.

De architect heeft ook gemaild: woensdagmorgen spreken we af om de ramen te laten opmeten. Morgen nodig ik ook de mensen van de poort en de voordeur uit om alles te komen opmeten.

Dinsdag

Vandaag stond ik om half acht al klaar op de werf. De technieker moest de buizen voor de bedrading van de centrale lichtpunten al klaar steken vooraleer de dakwerkers effectief aan het binnendak begonnen. Vandaag kwamen ze hun eerste dag werken, dus de technieker had geen tijd te verspillen! Er zijn zoveel vergaderingen die er gebeuren, en toch wordt er telkens in geslaagd om nog een overleg te moeten plegen op het ogenblik dat iets effectief gebeurd. Het voelt een beetje aan als handjes vasthouden.

De dakwerkers zijn ook  begonnen vandaag! Hopen dat we de komende tijd dus niet te veel regen over ons heen krijgen, zodat ze vlot kunnen doorwerken.

De vermoeidheid begint bij mij ook wel toe te slaan. En was ik eerst redelijk ‘zen’ omdat ik een vergadering van het werk had, dan kreeg ik het daarna enorm op mijn zenuwen dankzij alweer een discussie over de vloerverwarming. Vriendlief probeert me dan altijd te sussen, hoe lief! 😉

Woensdag

Heerlijk geslapen vannacht, ook al was het vroeg op te staan deze morgen, want om 8 uur was het werfvergadering. Uitgeslapen heb ik deze week nog niet gedaan.. 🙂

De werfvergadering was ingepland zodat de ramen, voordeur en poort konden opgemeten worden. Maar, zoals zo vaak, is net dat niet gebeurd. Eerst hebben we heel wat besproken over het dak, om vervolgens tot de conclusie te komen dat de gevels nog wat meer afgewerkt moeten worden eer de ramen kunnen opgemeten worden. Ook qua poort en voordeur was er nog iets waarop we wachten voor de opmeting.

De dakwerken zijn niet doorgegaan omwille van de regen deze morgen. Hopelijk morgen wel? De architecten lijken zich ook relatief rustig te houden. Misschien is dat normaal na een werfvergadering, hoewel ik toch graag op tijd het verslag ervan in mijn mailbox heb..

Donderdag

Vandaag was er voor ons als bouwheer niets gepland, dus ik kon uitslapen. Uitgezonderd de werken in de buurt die me wakker maakte. Al had ik wel de bedenking: “hé, die mannen zijn aan het werken, mijn dakwerkers zullen ook aan het werk zijn.”

Ik hoefde niets uit te leggen, geen werfvergaderingen, … Wel werd de technieker teruggestuurd naar de werf omdat de kabels van de lichtpunten niet liggen zoals het hoorde. De technieker kon dit vandaag niet oplossen, wel maandagochtend. Als dit maar goed komt… Ik ben een kijkje gaan nemen op de werf en terwijl heb ik ook een interessant babbeltje gedaan met de dakwerkers. De bazen waren op de werf, zeer vriendelijke mensen!

Verder wel heel veel heen-en-weer mails gestuurd met de architect. Bellen is vaak vlotter, maar met een mail heb je alles staan, en kan je in geval van twijfel even teruggrijpen naar die mails.

Ik had de intensiteit van het bouwen van een huis toch wel onderschat. Al die indrukken, al die beslissingen, al die discussies. (Jup, die voeren we ook! Vooral vriendlief en ik tegen een andere partij dan..) Maar langs de andere kant: we zijn ermee begonnen, we gaan ermee door tot we er wonen.. Maar wat kijk ik uit naar de dag dat ik alleen (of met vriendlief) in ons huis ben, zonder al die werkmannen in de buurt!

Zou je het, als lezer, aangenaam vinden om verder nog mee te lezen hoe ik de bouw ervaar, of vind je 1 week wel voldoende om het gevoel te ervaren? 🙂

4 gedachtes over “Een kijkje in het dagboek van een bouwheer

Geef een reactie

