Moestuin: opgevreten tomaten?

Tomatenvraat

Zondagmorgen, ik had een oorontsteking, en had dus aan vriendlief gevraagd om eens langs de moestuin te gaan. Toen hij terug thuis kwam, vroeg ik hem zoals gewoonlijk uit. “We hebben een probleem met de tomaten,” zei hij. Mijn aandacht was meteen getrokken en dus liet hij me bovenstaande foto zien. Waar hij eerst vreesde voor de plaag, kon ik hem meteen zeggen dat dat er totaal anders uitziet, en dat het volgens mij meer een beest(je) was dat onze tomaten opat.

Tomatenvraat

Er werd in de omgeving al geopperd dat het slakken konden zijn, maar eerlijk waar: het is lang geleden dat ik daar nog een slak gezien heb, dus het zou me enorm verbazen. En waarom zou die slak dan mijn jonge slaplantjes met rust laten, en wel de vruchten van mijn tomaten opeten? De coloradokever hebben we ook al meermaals gezien, maar wat Google-werk leverde ons de kennis op dat deze enkel geรฏnteresseerd zijn in het blad van de plant. Wat dan wel? Vogels of vlinders/rupsen.. Vogels, dat kan best, maar dan moest er asap een oplossing gezocht worden, want er zou niet veel meer overblijven van onze vruchten. Ook niet met rupsen, maar ach, dat is wat discipline opbrengen om elke dag de planten te controleren, toch?

Tomatenvraat

En dus, plaatste ik ook een oproep in de Facebook-groep “Moestuinwijven” en “Moestuinen..”. Ik werd gek van alle reacties dat het slakken waren, want dat had ik al eigenhandig uitgesloten. Toch zat er 1 reactie bij van betekenis voor mij: de gouden tip om een wit doek onder de planten te leggen, en er dan eens mee te schudden. Rupsen zouden eruit vallen, en anders kon het zeker geen kwaad voor de bestuiving. En zo ging op maandagmorgen met twee handdoeken richting de serre. Eerst keek ik vluchtig rond, en zag ik wat ik gefotografeerd heb op de tweede foto. “Het zouden toch geen muizen zijn?”. Maar dan deed ik de truc met de handdoek. En ja hoor. Zie je de rups liggen? Tada! Alle planten heb ik eens door elkaar geschud, en ik zag ook nog een kleine vlinder/mot rondvliegen. Voor zover ik zag was er ook geen beschadigde tomaat meer terug te vinden.. Yes!Tomatenvraat

Vandaag zijn we dinsdag, en ik wou gaan oogsten. Had ik gisteren de serredeur wat dichter gezet voor eventueel klein gedierte (muizen, vogels, ..) dat niet welkom was, dan moest ik die deur opendoen nu. Meteen werd ik opgeschrikt van een spin die daar vrolijk aan het bengelen was. Spinnen en ik, wij zijn twee gigantische vrienden (humhum), dus het kostte me wel wat moed en tijd om die spin daar weg te krijgen. Ik heb uiteindelijk bij het zien van de derde spin de handdoek in de ring gegooid, en vriendlief laten weten dat hij vanaf nu de tomaten mag inspecteren en oogsten. Wat ik nu wel niet weet: een spin, is dat een natuurlijke vijand van de rups? Of is dit allemaal puur toevallig?

Tomatenvraat

Hierboven nog een foto van de oogst van zondag. Ondanks de opgegeten tomaten had vriendlief wel nog twee zo’n kommetjes tomaten bij. Helemaal klagen hoef ik dus niet te doen. ๐Ÿ™‚

Ik heb het volgende uitgemaakt over de bestrijding van de rups: dit jaar blijf ik de truc met de handdoek doen, en weiger ik met een of ander product mijn tomaten in te spuiten. Ik weet dat ze bestaan, ik weet dat vloeibare zeep helpt, maar ik eet ook graag een lekkere, gezonde tomaat waar niets op gespoten is. Volgend jaar is het de bedoeling dat er vliegenramen komen aan de openingen van de serre. Er hoeven geen insecten binnen te kunnen, want tomaten zijn zelfbestuivend en ik heb ik geen ambitie iets anders dan tomaten in die serre te zetten. Ook lijkt het me gemakkelijker om 1 keer vliegenramen te maken die je jaren kan gebruiken, dan wekelijks je planten te behandelen met een of ander goedje.. Dat is een keuze die ikzelf uitgemaakt heb, en ik veroordeel niemand.

Bij deze wil ik trouwens iedereen die me geholpen heeft bij het ontdekken van dit alles, bedanken! ๐Ÿ˜‰

10 gedachtes over “Moestuin: opgevreten tomaten?

  1. marliesneerinck zegt:

    Goed dat je de oorzaak hebt gevonden! Wij hebben ook onze eigen moestuin sinds kort en gelukkig nog niet al te veel last gehad van beestjes. Enkel onze radijzen zijn jammer genoeg opgegeten ๐Ÿ˜ฆ

    Like

Geef een reactie

