Een eigen moestuin: peulen

Peulen

Jonge plantjes!

Vandaag een ode aan de peultjes! Het is het eerste jaar dat ik deze lekkernijen zelf zaaide en opkweekte, en het is zeker voor herhaling vatbaar. Omdat ik vandaag mijn ‘peultjes’-tijd in 2015 afsloot door de planten op de composthoop te gooien, verzamelde ik enkele foto’s die het groeiproces tonen.

Ik moet bekennen: ik ben zelf enorm verzot op erwtjes. Ik eet dat al graag van sinds ik me kan herinneren. Ik weet nog dat, toen mijn ouders ergens ging helpen in de tuin, ik stiekem erwtjes plukte om ze zo rauw op te eten. Ik moet toegeven: na al die jaren is dat nog niets veranderd! Sterker nog: ik herken die eigenschap in mijn oudste neefje!

Peulen

Het eerste vruchtje!

Het eerste jaar dat je iets in de tuin zet, is het altijd wat uitzoeken. Zal het kiemen? Zal het groeien? Hoe verzorg ik de planten het beste? Zo ook op dit vlak. Ik wilde graag erwtjes bekomen, maar peulen. Hmm, dat is toch ook lekker? Eerst dat proberen. Inmiddels ben ik er al uit dat peulen geschikt zijn om echt met de peul op te eten (logisch, gezien de naam), doperwten en sluimererwten zijn meer bedoeld om voller te laten groeien zodat je de ‘bolletjes‘ (erwtjes) kan opeten. Volgend jaar dus maar doperwten proberen. Al mogen de peulen gerust terug in de tuin komen te staan, want wat waren ze heerlijk!

Peulen

Een deel van de, naar mijn mening, grote oogst!

Zie je trouwens op de foto hierboven de wortel? Herinner je je nog dat ik twijfelde? Ik heb gewoon mijn gevoel gevolgd, en het klopte! Misschien heb ik stiekem toch groene vingers. 😉

Wat ik ook geleerd heb: volgend jaar zaai ik die peulen iets vroeger. Ik lees dat je ze in maart of april al mag zaaien. Peulen kunnen schijnbaar wel wat koude verdragen, en is een ideale groente voor de vroegere teelt. Dat betekent dat ik dit jaar toch wel ietwat aan de latere kant was door half april te zaaien. Misschien een maandje vroeger zaaien? Het verklaart wel waarom ik naar mijn gevoel ‘wat later’ was.

Peulen

Een dagje langer laten hangen, en wat een joekels!

Hoeveel oogst zou ik er nu van gehad hebben? Goh, ik denk niet dat het echt meetbaar is. Ik weet wel dat ik de eerste week alle dagen oogstte tot ik een eerste portie had. Ik denk dat ik inmiddels al vijf keer peulen op de menu gehad heb, en er met de laatste portie bij, drie porties in de vriezer zitten. Ik wil wel alles vertellen: hier worden vijf volwassen monden gevuld bij een maaltijd. 😉 Gelijk op welke manier je het bekijkt: ik ben er enorm tevreden van, en volgend jaar komen er zeker opnieuw peulen in de moestuin te staan!

Peulen

Daar stonden ze dan..

Ik heb de peulen dus op de composthoop gegooid omdat er geen nieuwe bloemetjes meer opkwamen, en de planten werden geel. Volgens mij waren ze echt ‘op’. Wat er nu komt? Ik heb een lading bonen gezaaid. Wel in andere richtingen, in de hoop dat het geen kwaad kan dat quasi twee soortgelijke gewassen tijdens hetzelfde seizoen op hetzelfde plaatsje stonden.

Heb jij peulen in de tuin gehad dit jaar? Hoe gaat het in jouw tuin?

9 gedachtes over “Een eigen moestuin: peulen

  1. Elaintje zegt:

    Ik heb voor het eerst sugarsnaps in de tuin waar ik ook superblij mee ben. Ze doen het echt goed! De eerste plant wordt ook alweer geel dus misschien moet ik die binnenkort ook maar verwijderen. Hoeveel planten had je staan, want je hebt wel veel geoogst.

    Like

  2. natasasv zegt:

    Wat leuk dat je zoveel geoogst hebt! Mijn erwten zijn blijkbaar al aardig goed aan het groeien, maar plukken zit er nog niet in voor de moment 🙂 Wij hebben doperwten gezaaid dus die hebben nog even de tijd nodig om mooi te groeien en boller te worden 🙂 De eerste komkommers zijn gisteren geplukt en mijn man zegt dat ze fantastisch zijn. Hij heeft ze getoond via Skype en ze zagen er echt goed uit! Dus ik kan niet wachten om ze zelf te proberen 🙂 Liefs! x

    Like

    • nickyswereld zegt:

      Komkommers heb ik buiten in volle grond staan, en dat komt precies niet echt supergoed. Ik heb er wel twee gekregen van een jobstudent op het werk. Sympathiek van die jongen! Ik sta te popelen om ze op te eten. Met een beetje vinaigrette met eigen-gekweekte kruiden.. Heerlijk!

      Liked by 1 persoon

      • natasasv zegt:

        Oei 😦 Dat is minder .. Hehe dat is lief van hem 😀 Wel, dat kan ik maar al te goed geloven! Verse groentjes uit een moestuin, het kan niet lekkerder dan dat! 😉 Liefs! x

        Like

      • nickyswereld zegt:

        Superlekker! Mjum. En wat ontdek ik net? Dat de ene plant wel komkommer aan het aanmaken is! Maar het is een beetje een doolhof daar die kant.. De pompoenen groeien té goed.

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

