Een eigen moestuin: schors en hooi

Schors

Gisteren was het alweer moestuindag! Zondag = moestuindag bij ons. Aangezien vriendlief zes op zeven werkt, en ik ook veelal op zaterdag werk, is zondag echt gereserveerd voor onze prachtige tuin. Want dat kan ik je wel zeggen: ook al moet alles nog beginnen groeien, prachtig vind ik hem wel!

Gisteren hebben we vijf kubieke meter schors verdeeld. We hebben een paadje gemaakt langs de moestuin heen, en we hebben ook schors voor de serre gelegd. Aan de bessen hebben we ook nog wat schors opgehoogd. Nu kan je je afvragen waarom we zoveel schors gebruikten? Wel, als je schors dik genoeg legt (ongeveer 12 cm), dan krijgt onkruid geen kans meer om te groeien. Met andere woorden: dan blijf je op die plaats onkruidvrij. Ik kan je zeggen: terwijl vriendlief en papa de schors in orde aan het maken waren, was ik de hele moestuin onkruidvrij aan het maken: dat op zich is al een dag werk! En het staat wel zo netjes, die schors.

De aardbeien had ik in volle grond geplant, zonder bescherming voor de vruchten. Nu, aardbeien die tijdens de groei op de aarde terechtkomen hebben de neiging om sneller te rotten, door het vocht, en het contact met de aarde. Ik zocht dus een oplossing, en die vond ik in de dierenafdeling: hooi. Ik heb ook wat hooi gebruikt om mijn pompoenplantjes die duidelijk last hebben van de kou te beschermen. Ik hoop dat het helpt. Enig nadeel wel: ik vrees voor meer slakken nu. De combinatie schors en hooi.. Maar, dat zien we dan wel weer!

Ook heb ik alles zo goed mogelijk onkruidvrij gemaakt (like I said), en heb ik alles water gegeven. Vandaag ga ik terug, want de moestuin is enorm droog en de regenton is inmiddels leeg. Het lijkt me logisch dat je met een keer regen geen week water kan geven. Ik probeer zelf het water geven zo weinig mogelijk te doen, zodat de planten een goed wortelgestel aanmaken, maar ik wil ze ook niet laten verloederen. Gisteren was het een hele dag zon, dan hebben wij ook meer dorst, die planten allicht ook. Wat over is van water uit de bidons die ik meeneem, doe ik erna in de regenton, zo is het niet verloren. πŸ˜‰

Uiteraard heb ik ook nog enkele foto’s genomen! Geniet mee:

Tuinoverzicht

Momenteel ziet de moestuin er zo uit. Alles moet nog flink groeien, maar het is nog vroeg. Binnen een maand ziet alles er al heel anders uit!

Tomaat

Mijn eerste tomaat! Al moet het nog flink groeien en rijpen. Maar zoals daarnet gezegd: het is nog vroeg.

Tomatenplant

De tomatenplant. Zoals je ziet zijn de tomaten vergezeld van basilicum. Dit zou de kwaliteit van de tomaten en de basilicum verbeteren. Ik ben benieuwd!

Aardbei

Mijn eerste ietwat meer rode aardbei. Straks ga ik nog eens langs de moestuin, en ik ben zo benieuwd of ik ze al kan opsmullen vandaag! Komaan zon, kom erdoor. πŸ˜‰

Aardbei

Hier zie je ze beter. Zie je hoe mijn aardbei nu rust op het bed van hooi?

Aardbeienbed

Mijn aardbeienbed. Bij het bewerken van de foto’s (lichtinval beter laten uitkomen), viel me op dat foto’s vanuit egelperspectief genomen, mooier zijn dan op deze manier. Hier ga ik in het vervolg op letten. Het oog wilt immers ook wat.

Verbena

Mijn verbenabed

Aardbeien

Nogmaals aardbeien. Ik heb in totaal 24 planten staan.

Aardbeien

Aardbeien en kruiden!

Peulen

Ik heb zelf een steunraam gecreΓ«erd voor mijn peulen. Volgens papa worden die redelijk hoog, en hebben ze steun nodig. Wat er van aan is, weet ik niet, maar ik ben onder de indruk van mijn eigen creativiteit!

Kolen

De kolen.

Kolen

De kolen.

Aardbeien

En de aardbeien vanuit een ander zicht bekeken.

Hoe gaat het met jouw moestuin?

6 gedachtes over “Een eigen moestuin: schors en hooi

  1. yessicaabbink zegt:

    Je moestuin ziet er goed uit! Ben er wel een beetje jaloers op. Hopelijk kunnen we straks in onze nieuwe tuin ook een deel afzetten voor een mini moestuin.

    Op ons huidige balkon hebben we ook vaak wel kruiden staan, maar in potten groeit dat toch minder goed. Alleen de 2 grote bakken met aardbeienplanten doen het erg goed. De eerste aardbeien kunnen we ook al snel plukken en eten denk ik.

    Like

  2. Yessica zegt:

    Oke, ik was per ongeluk ingelogd via mijn hele oude wordpress inlog, dat was niet de bedoeling. Nu nog een keer mijn reactie met de juiste gegevens:

    Je moestuin ziet er goed uit! Ben er wel een beetje jaloers op. Hopelijk kunnen we straks in onze nieuwe tuin ook een deel afzetten voor een mini moestuin.

    Op ons huidige balkon hebben we ook vaak wel kruiden staan, maar in potten groeit dat toch minder goed. Alleen de 2 grote bakken met aardbeienplanten doen het erg goed. De eerste aardbeien kunnen we ook al snel plukken en eten denk ik.

    Like

  3. natasasv zegt:

    Leuke foto’s! En dat van het hooi wist ik niet eens .. Ik heb ondertussen het al voorgesteld aan mijn echtgenoot, misschien kan hij er ook wat onder leggen bij onze aardbeiplantjes πŸ™‚ Liefs! x

    Like

    • nickyswereld zegt:

      Haha, jij lijkt een paar blogposts achter te zitten! Maar wat leuk dat je nog steeds een antwoord geeft! Inmiddels moet ik het wel al wat aanvullen en wat onkruid van tussen halen, maar dat is niet zo heel veel werk hoor! πŸ™‚

      Liked by 1 persoon

      • natasasv zegt:

        Ja, ik zag het nu pas! Oh jee, ik heb een achterstandje in te halen .. Ik ga ze gewoon eens achter elkaar lezen, veel gemakkelijker πŸ™‚ Oh wel, dat is niet zo erg he. Het is niet zoals wanneer er geen hooi ligt, dan heb je wat meer onkruid om weg te halen dan πŸ™‚ Liefs! x

        Like

Geef een reactie

