De eerste factuur zélf betalen

Het is een feit! Ik heb zonet voor het eerst een grote uitgave gedaan naar aanleiding van de bouw van ons droomhuis. Je zou nu kunnen antwoorden dat we al een jaar naar de architect lopen, en dat we inmiddels toch wel al wat facturen moeten gehad hebben, van o.a. de architect.

Wel, dat klopt, maar vriendlief en ik hadden het volgende afgesproken: zolang de verzaking van het recht van natrekking (info hier!) niet geregeld was zou hij alles betalen wat met de bouw te maken had. Dit hadden we wel zo afgesproken terwijl we wisten dat er niet onmiddellijk grote facturen zaten aan te komen. Het enige wat we tot nu betaald hadden was de architect en de bouwvergunning. Oh ja, ook had vriendlief ondertussen dé lampen gezien, die hij onmiddellijk wou kopen.

Maar dus, vandaag was die mijlpaal daar. De notaris die de lening volgende week schrijft, en ook die verzaking van recht van natrekking, stuurde gisteren een mail met de afrekening. Een flink bedrag, waarvan ik wist dat vriendlief dat niet meteen kon ophoesten, maar waarvan wij ook afgesproken hadden dat ik dat met mijn spaarcenten zou doen. Ook had ik intussen al twee voorschotfacturen ontvangen voor de warmtepomp en de ventilatie. Nadat ik deze al twee keer had geprotesteerd moest ik natuurlijk wel eens akkoord gaan, en betalen.

En dus was vanmorgen die dag daar. De dag waarop ik mijn spaarcenten zou aanspreken om te investeren in ons huis. Waarom vandaag? Wel, de lening wordt volgende week geschreven, en de notaris wil dit bedrag natuurlijk op dat ogenblik al op haar derdenrekening hebben, wat ik niet meer dan normaal vind. En aangezien ik dan toch bezig was, deed ik die twee voorschotfacturen ook.

Ik weet niet hoe ik me erbij moet voelen. Langs de ene kant vind ik het jammer dat ik nu mijn spaarcenten zie slinken. Maar langs de andere kant voelt dit eindelijk als het begin van de bouw, want spaarcenten die slinken: dat is immers wat ons te wachten staat de eerstkomende twee jaar. En daarna zullen we nog steeds iedere maand een flink deel van ons loon afstaan voor het huis. Ook voel ik me best tevreden dat dit alles gaat naar iets waar ik (normaal gezien) de rest van mijn leven plezier van ga hebben! Een huis is iets wat je wilt dat jou overleeft, niet omgekeerd. En dan geef ik mijn spaarcenten liever uit aan een huis, dan aan een auto om maar iets te noemen.

En dus, is vandaag een nieuw hoofdstuk aangebroken in ons bouwverhaal. Het hoofdstuk bestaande uit facturen betalen.

16 gedachtes over “De eerste factuur zélf betalen

  1. Nicky zegt:

    Als je in België een huis koopt dan moet je er registratierechten op betalen. Dat is bij de notaris (5 of 10% van het aankoopbedrag). Als je bouwt moet je dat in principe niet doen, want dan betaal je al op al je facturen 21% BTW. Nu is het wel zo, als je, in gelijk welk geval (dus kopen of bouwen) een lening aangaat, dit hypothecair gebeurt. Dit wordt dus ook geregeld via de notaris, en dat kost dus ook een cent. In ons geval kost ons dat 6.600 euro ongeveer. Je geeft dus eigenlijk geld uit om geld te krijgen, haha! Maar het is wel een keerpunt in je beleving. 🙂

    Like

  2. Sas zegt:

    Kan me voorstellen dat het erg dubbel voelt. Ik had het zelf toen we ons huis gingen inrichten/decoreren. We moesten ALLES nog kopen en zo'n kleiner wordende bankrekening is dan niet niets. Je reactie hierboven wist ik ook niet aangezien ik niet in België woon

    Like

  3. Nicky zegt:

    Je raakt er vooral aan gewend aan hoe groot het bedrag is telkens als je aan PC-banking doet. En dan opeens gaat daar een deel van weg, haha! Oh, ik weet trouwens niet hoe het in Nederland gaat. Ik ging er gewoon vanuit dat het ongeveer hetzelfde was?

    Like

  4. Simovic-Vuceljic Natasa zegt:

    Zo spannend! Wat fijn om te lezen dat er nog zo'n grote stap is gezet in jullie gezamenlijke droom 🙂 Ik begrijp wel dat je je dubbel voelt, langs de ene kant zie je het geld in 1 klap weggaan maar langs de andere kant weet je wel dat het voor een goed doel dient. En zoals je zegt: Een huis is voor de rest van je leven en het is beter om daarin te investeren dan dat geld door de ramen en deuren vliegen zonder enig resultaat 🙂 Liefs! x

    Like

  5. Nicky zegt:

    Nee, want het wordt echt zoals we het zelf willen. En dat is toch een groot doel in mijn leven, ooit een eigen huis hebben. En daar moet je wat voor over hebben. Maar het is een klik die je moet maken hé..

    Like

  6. Nicky zegt:

    Oei? Haha, normaal ging de ruwbouw er al in maart staan, en nu spreken ze van juni. Dus je kan ook wel stellen dat bij ons een en ander minder vlot loopt dan verwacht. Maar wij wonen nu in bij mijn ouders en we mogen hier blijven zolang als nodig. Ik heb even op je blog gekeken, maar ik vind nergens een verslagje ofzo over jullie bouw? 🙂

    Like

Geef een reactie

