Mijn winkelgedrag + 6 tips!

Dit artikel komt er nadat ik met mijn vader enkele keren ging winkelen. Ik bedacht me dat ik een zeer eigenaardige manier van winkelen heb.

Het zit namelijk zo. De ene moment kan ik echt mijn tijd nemen om te winkelen, terwijl ik de andere moment door de winkel raas. Zoals jullie allicht weten werk ik in een winkel, en is veel daarmee gemoeid, vermoed ik.

Ik heb echt dagen waarop ik mijn lijstje afga, en vlug vlug alles koop wat op het lijstje staat, zo ook die keer met mijn vader, waardoor ik geïnspireerd raakte voor deze post. Toen we thuis kwamen zei hij:”met jou ga ik niet gauw weer winkelen. Je krijgt amper tijd om naar iets te kijken.” Oeps. Maar ik kan evengoed een moment hebben waarop ik zin heb om een karretje te nemen, en dat echt tot de nok toe te vullen. En dan maakt het me niet uit of ik nu 30 minuten of 2 uur rondloop in de winkel.

Graag wil ik je ook enkele tips meegeven voor als je gaat winkelen.

  • Makkelijke schoenen. Het is niet evident, maar zorg dat je makkelijke schoenen aanhebt. Zie dat je halverwege de winkel zere voeten hebt, dan is het niet echt aangenaam meer om te winkelen. Ook kan het wachten aan de kassa langer duren gewoon door het feit dat je zere voeten hebt.
  • Eet voor je winkelt. Als je winkelt met honger, ga je ten eerste veel meer kopen. Maar veel mensen worden ook chagrijnig als ze honger hebben, en dat is niet leuk. Niet voor de winkelbediendes, niet voor jou, en niet voor andere klanten. Eet dus voor je gaat winkelen. Hetzelfde geldt ook voor drinken trouwens.
  • Probeer in te schatten hoeveel geld je kan uitgeven. Dit is niet gemakkelijk. Maar als je jezelf een budget gesteld hebt, dan is het zeker nuttig dat je gedurende je boodschappen toch wat bij de les blijft, en probeert in te schatten of je net dure dingen koopt, of net niet.
  • Gebruik een klantenkaart. Veel winkels werken met een puntensysteem, andere winkels werken met directe korting. Het loont echt de moeite om toch die klantenkaart te gebruiken, zeker in de winkels met directe korting. Daar loont het dan ook zeker de moeite om gedurende het winkelen echt op te letten op welke producten (en hoeveel) je korting krijgt. Zo heb ik op een jaar tijd gemakkelijk €200 gespaard.
  • Schakel je smartphone uit. Of zet hem in vliegtuigstand. Ik kan me niet voorstellen dat je rustig winkelt terwijl je het een en ander via telefoon of e-mail aan het regelen bent. Ik hou liever mijn gsm in mijn zakken terwijl ik aan het winkelen ben.
  • Weet wat je thuis nog liggen hebt. Zodat je je niet ‘overkoopt’.

Ongetwijfeld zijn er nog talloze tips die ik je kan meegeven. Zowel budgettips, als andere handige tips, maar dit zijn mijn ‘gouden regels’. 🙂

Hoe winkel jij? Heb jij nog een gouden tip?

4 gedachtes over “Mijn winkelgedrag + 6 tips!

  1. Simovic-Vuceljic Natasa zegt:

    Wat een nuttige post! Het zijn allemaal stuk voor stuk nuttige tips die zeker het winkelen vergemakkelijken. Lijstjes, lijstjes, lijstjes! Mijn gouden tip waar ik een enorme aanhanger van ben 🙂 Ik schrijf echt ALLES op wat ik nodig heb in huis. Hmm, net laatste stuk keukenpapier opgebruikt? En er ligt niets meer in het bergkot? Opschrijven maar! En zo koop ik alles wat ik niet meer in huis heb. Aloewel het wel gebeurt dat als we niet zo zeer op ons budget moeten letten we meer kopen dan dat er op het lijstje sta, terwijl als het budget beperkt is we soms dingen overslaan vanop het lijstje dat niet zo dringend/belangrijk zijn. Liefs! x

    Like

  2. Nicky zegt:

    Ah nee, dan doe ik het net wél. Want ik heb al vaak meegemaakt dat ik dan terugga en het weg is.. 😦 En dan is de spijt zo zuur! Ik had het onlangs nog met een handtas..

    Like

Geef een reactie

