#WijOverdrijvenNiet

Het begon allemaal met de eerste column: Mijn naam is niet “hey sexy”.  Later volgde nog een verhaal over hoe de publiciteit kwam, en een bedanking voor de reacties die ze kreeg. Eergisteren postte ze nog een nieuwe column omdat ze reacties kreeg dat ze overdreef. Of nee, dat vrouwen in het algemeen overdrijven over de aandacht die ze krijgen. Daarom wordt er opgeroepen dat iedere vrouw, jong of oud, even haar verhaal vertelt over wat zij al meegemaakt heeft op dat vlak. Ik kan je vertellen: er zijn vrouwen bij die exact weten hoe oud ze waren, maar ik ben niet zo aangelegd.

  • Een man vraagt me aan de bushalte hoe oud ik ben en wilt mijn gsm-nummer hebben. De aanleiding? Geen. Ik was toen nog een puber, en ik denk niet dat ik toen net zo vriendelijk tegen mensen deed als ik nu doe (ik probeer altijd op een of andere manier goedendag te ‘zeggen’). De man hield maar niet op, en uiteindelijk ben ik weggegaan.
  • Als ik me verplaats van plaats a naar plaats b, en ik draag iets mooi, dan krijg ik gegarandeerd reacties van bouwvakkers, of van andere mensen die het blijkbaar nodig vinden om me na te roepen.
  • Ben je ergens als vrouw alleen ergens aan een toog iets aan het drinken, dan probeert er altijd wel minstens een man om te weten te komen of ik vrij ben of niet.
  • Een man wordt toegestaan geregeld een knipoog te mogen geven om een grapje meer kracht te geven. Doet een vrouw dit naar een man toe, dan wordt ze vaak al scheef bekeken.
  • Als ik alleen wegga, en ik moet met de fiets alleen naar huis rijden in het midden van de nacht, dan voel ik me zo onveilig. Ik weet niet wat ik verwacht, maar graag zit ik niet op die fiets op dat ogenblik.
  • En wat ik soms ook een aanslag voel op mij: mannen die per se moeten tonen aan de kassa dat ze genoeg spieren hebben om mijn werk voor hen te doen. Ik ben jong en ik weet dat mijn lengte in mijn nadeel spreekt, maar een bak bier kan ik tot op heden echt wel zelf versleuren, en anders zal ik het wel vragen om me te helpen.
  • ….
Deze column is er niet om aan te tonen dat mannen per se slecht zijn, of dat wij dagelijks lastiggevallen worden als vrouw. Nee, we worden lastiggevallen, en we zijn het beu. Of het nu dagelijks is, of maar 1 keer per jaar.. En we willen aantonen dat we niet overdrijven. En dat iedereen, vrouw of man, kortgerokt of langgerokt, recht heeft op het verkrijgen van respect!
Werd jij ooit lastiggevallen? Op welke manier?
6 gedachtes over “#WijOverdrijvenNiet

  1. Simovic-Vuceljic Natasa zegt:

    Ik probeer zulke dingen zo snel mogelijk te vergeten en niet over na te denken om de simpele reden: ik geraak er enorm nerveus van en voel me slecht. Ik heb, toen ik nog in Belgie woonde, enkele keren zoiets voorgehad, vooral in het stad. In Montenegro heb ik dit nog niet voorgehad, misschien omdat dit een kleinere omgeving is en iedereen iedereen kent.
    Vrouwen moeten hier voor opkomen, zeker & vast. En nee, wij overdrijven niet. Vrouwen zijn geen “ding” waar ze mee kunnen doen wat ze willen. Nee, wij zijn een persoon op zichzelf en ja wij hebben recht op een eigen mening en recht om nee te zeggen. Liefs! x

    Like

Geef een reactie

