Ons droomhuis: samen beslissingen nemen

Samen bouwen, en dus van nul af aan beginnen, zorgt ervoor dat je veel beslissingen moet nemen. Over de bouwstijl, de materialen, de afwerking, welke manier je voor dit of dat gaat gebruiken, welke lening je aangaat, hoe je je schuldsaldoverzekering regelt, … Noem maar op! Zelfs over het kleinste onnozelste detail moet je een beslissing nemen.

Soms is het al best moeilijk om te weten wat je zelf wilt, laat staan dat het zou lukken om er als koppel uit te raken over hoe je het nu toch gaat aannemen. Ik geef even een intiem kijkje in de relatie van vriendlief en mij, zodat jullie enig idee hebben hoe het tussen ons verloopt.

Om te beginnen heb ik twee linkerhanden, en hij is echt goddelijk met zijn handen. Wat die allemaal kan verwezenlijken, ongelooflijk! Hij is zich hier ook bewust van, en ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik wel wil helpen, maar dat ik echt niet weet of dat wel een aanwinst zou zijn. Hij respecteert mijn mening hierin, en ziet zelf allicht ook in dat het de waarheid is.

Vriendlief is niet alleen goddelijk met zijn handen, maar hij is ook dagelijks bezig met interieur. Hij ziet op zijn werk voldoende wat de nieuwe trends worden, wat mooi is, wat praktisch is, wat niet zo geweldig is. Hij heeft ook ervaring met verschillende materialen. En zelfs verschillende houtsoorten. Ik daarentegen, ik ken wel het verschil tussen verse lasagne in de frigo, of lasagne in de gang van de pasta. Maar of dat nu zo een voordeel is bij de bouw?

Vriendlief heeft nog een gave: hij heeft een prachtige stijl! Eerlijk waar: hij is altijd netjes gekleed, hij weet perfect wat bij hem (of iemand anders past), hij kiest altijd mooie hebbedingetjes uit, en ook qua interieur en huisstijl moet ik zeggen dat ik me helemaal in zijn ideeën kan vinden.

En zo komen we dus eigenlijk bij wat ik eigenlijk wil vertellen: omwille van al die dingen die hierboven staan, laat ik vriendlief min of meer vrij in het ontwerp van ons huis. Ik zal wel opmerkingen geven als: “Een brievenbus, dat hebben we nog nodig!” (de architect was dat écht vergeten), of “De deur van de garage moet in de keuken uitkomen én niet in de gang. Ik ga niet blijven zeulen met boodschappen”. Maar de grote lijnen beslist hij.

Hij was ook diegene die destijds met het idee afkwam om een huis zonder binnenmuren te zetten. Hij was ook diegene die de allereerste tekeningen van ons huis maakte, zodat de architect een idee had wat we wilden. Hij heeft inmiddels ook al onze kasten in huis uitgetekend, hij hoeft ze enkel nog te maken.

Ik vind het ondanks alles wel belangrijk dat hij met me overlegt, over hoe hij denkt over iets. Misschien omwille van de opmerkingen die ik soms geef, maar misschien ook als reflectiewand, zodat hij zijn idee alleen maar beter kan optimaliseren.

Uiteindelijk bouwen we wel samen, dus nu kan je je wel afvragen wat mijn ‘rol’ dan is in het hele gebeuren. Of ik enkel schiet om het droomhuis van iemand anders te bouwen. Nee, laat me duidelijk wezen: ik vind het geweldig wat we gaan bouwen. Het is ook mijn droomhuis. Het past perfect bij ons en onze relatie. Ik zou mij eigenlijk niet kunnen voorstellen dat wij verhuizen naar een traditioneel gemetseld huis bomvol muren en deuren.

Mijn ‘rol’ in het hele gebeuren dus. Heeft vriendlief eerder inspraak in alles aangaande de uitvoering en het effectieve huis, dan regel ik vooral de theoretische kant. Als zijnde: ik zoek op wanneer iets moet gebeuren. Of ik informeer ernaar. Ik bel naar de architect als we niet weten welke ruwbouwaannemer we moeten kiezen. Ik mail naar een bedrijf die een incorrecte factuur opgestuurd had. Ik zoek naar een aantrekkelijke lening, en zorg ervoor dat vriendlief zich er zo min mogelijk mee moet bezighouden. Ik ga informeren bij de notarieel adviseer hoe we het nu best regelen tussen ons twee, …

Dat zijn ook allemaal dingen die minstens even belangrijk zijn als waar hij over beslist. Een huis bouw je, en daar wil je de rest van je leven in wonen. Als er dan iets foutloopt, en omwille van de papieren is het niet in orde, dan sta je er mooi.

Nu wil ik wel nog eens benadrukken dat wij geen enkele beslissing nemen zonder onderling overleg. Ik hou hem op de hoogte over wat ik doe, en hij houdt mij op de hoogte i.v.m. zijn ideeën. Wij kunnen ook in elkaars mailbox, wij zijn overal alletwee betrokken. Wij kunnen ook niets afsluiten zonder de handtekening van een ander.

Wij hebben dus nog niet echt discussie gehad omdat we het oneens waren over een bepaalde keuze of beslissing. Dit omdat we elkaar vertrouwen en omdat we elkaars mening vaak delen! En is er dan toch iets waar we niet meteen uitraken, dan kijken we net zolang rond tot we dé oplossing gevonden hebben. Zo hebben wij al talloze zaken afgelopen op zoek naar dé wc, hét bad en dé wastafels. Niet dat we een verschillende stijl, nee, onze stijl hebben we tout-court nog niet gevonden in die zaken..

Nemen jullie veel beslissingen samen? Of hebben jullie ook een ‘leider’ en een ‘volger’?
4 gedachtes over “Ons droomhuis: samen beslissingen nemen

  1. Simovic-Vuceljic Natasa zegt:

    Mijn man en ik nemen samen beslissingen, aloewel het net zoals bij jullie, ieder zijn talenten heeft. Een voorbeeld: vorig jaar hebben we een extra landbouwmachine gekocht waarvan we wisten dat we daarmee mooi zouden verdienen om van te kunnen leven. Toch heeft mijn man mij gevraagd wat ik ervan vindt (ook al ga ik er niet mee werken maar hij) en we zijn samen naar Servie gereden om de deal af te sluiten en te kopen. Wij hebben, net zoals jullie, meestal dezelfde mening dus dat helpt ook 🙂 En als we een verschillende mening hebben? Wel, dan bekijken we elkaars kant en beslissen we wat het beste is 🙂 Liefs! x

    Like

  2. Jess zegt:

    Wat leuk en spannend dat jullie een heel huis gaan laten bouwen! En goed dat jullie het op deze manier verdelen 🙂 Kun je binnenkort laten zien wat voor dingen je al hebt uitgekozen, ben eigenlijk wel heel benieuwd geworden! xx

    Like

Geef een reactie

