9 (Gekke) Dingen die je doet bij kleine kinderen

Laat me je voorstellen: ik heb twee neefjes en twee nichtjes. Mijn neefjes zijn 1 en (bijna) 3 jaar oud, mijn nichtjes zijn 4 maand en 4 jaar oud. Mijn neefjes zie ik vaker dan mijn nichtjes, daar mijn mama regelmatig oppas is.
Nu las ik onlangs op een blog 15 dingen die mensen nooit aan je vragen, en ik moest gelijk denken aan mijn neefje. Omdat ik de lijn best wel wat verder wil trekken, had ik bedacht om even op te sommen welke gekke dingen ik doe sinds mijn neefjes in mijn leven gekomen zijn.

  • Letten op je taalgebruik. Hoe kan je een jong kind verbieden bepaalde woorden uit te spreken, terwijl je ze zelf uitspreekt? Nu moet ik zeggen dat ikzelf daar geen last van heb, maar bij vriendlief kan er nogal wat uitkomen!
  • Letten op je houding en hoe je aan tafel zit. Ik merkte bij F. (de oudste) dat ik hem vaak corrigeerde als hij in zijn eetstoel zat, tot ik op mezelf begon te letten. Ik zat ook niet goed op mijn stoel! Nu probeer ik er dus op te letten dat ik wél correct aan tafel zit.
  • Letten op wanneer je wat snoept. Wij hebben hier in het begin een regel wet gemaakt dat er eerst boterhammetjes of fruit moeten gegeten worden eer er kan gesnoept worden. Nu kom ik vaak thuis op het ogenblik dat F. ook langskomt na zijn school, en allebei hebben we honger. Terwijl ik dus op andere dagen naar snoep zou nemen, probeer ik nu ook het goede voorbeeld te geven.
  • Trappen tellen. F. heeft er lang over gedaan eer hij alleen durfde stappen. Sinds hij het wel aandurft, mag hij van ons ook onder begeleiding de trap op- en aflopen. Dat is immers iets wat hij ook moet leren, toch? Om de een of andere reden is er iemand van de familie begonnen om de traptreden luidop te tellen, samen met hem, en dus doet iedereen mee. Het gekke is dat ik bij dezelfde trap soms een trede meer of minder tel. Haha!
  • Conversaties voeren terwijl de uk op het potje zit. F. gaat sinds deze zomer op het potje. Het is een heel gebeuren. Eerst tellen we dus de traptreden, om vervolgens op het potje te gaan zitten. Waarbij ik me trouwens gezellig naast hem op de grond neerzet in kleermakerszit. Wel zo gezellig! Welke conversaties we daar niet voeren! En nu hij al even naar school gaat, wordt zijn talenkennis alsmaar ruimer en ruimer, en ik kan je vertellen: uit zo een driejarige kunnen verrassende onderwerpen komen!
  • Babbelen over hondjes op toiletpapier. Deze hoort eigenlijk vooral bij de voorgaande. De eerste keer wist ik echt niet wat ik hoorde. F. zat op zijn potje en had het alsmaar over hondjes. Ik vroeg me af waar hij hondjes zag, tot ik doorhad dat wij toiletpapier van Scottex gebruiken, en inderdaad, daar staan hondjes op! Een detail voor mij, maar een houvast voor die kleine uk!
  • Poepeklets. Niet van mezelf aan de neefjes, nee, omgekeerd! Opeens kwam F. me poepeklets geven. Geen idee waar hij dat opgepikt heeft, maar hij is het na een aantal weken nog steeds niet afgeleerd! Best wel schattig, zolang het onschuldig blijft natuurlijk.
  • Bob de Bouwer kijken. Je kent het wel. De kinderen zien er moe uit, maar ze willen niet slapen. Dan zetten we vaak een dvd op. Bob de Bouwer. Met als gevolg: de kinderen spelen verder in stilte, terwijl de volwassenen naar de Bob de Bouwer zitten te kijken. Euh, wie moesten we rustig houden?
  • Rondwandelen in je eigen huis en zaken zien die je nooit eerder gezien had. Ze hebben onlangs een straat aangelegd hierachter, en ik denk dat ik er veel minder van zou gezien hebben als F. niet iedere keer vroeg om even te kijken hoe het vlotte. Of als ik met mijn jongste nichtje op de arm rondloop, omdat ze weer wat krampjes heeft, dan zie ik ook vaak decoratie bij mijn schoonmoeder waar ik anders over zou kijken.
Er zijn vast nog véél zaken die je doet als er kleine kinderen zijn, maar dit vond ik toch wel de meest bijzondere, en ook diegene waar ik echt van geniet! Mijn dag mag nog zo rot zijn, als ik mijn neefjes en nichtjes zie, dan zijn ze meteen helemaal opgeklaard!
Wat voor geks doe jij bij kleine kinderen?
6 gedachtes over “9 (Gekke) Dingen die je doet bij kleine kinderen

  1. Wendy zegt:

    Ze zijn wel herkenbaar. Iets wat ik heel vaak doe in het bijzijn van kleine kinderen (op mijn werk bijvoorbeeld): over mezelf praten in de derde persoon. Dus niet: “Ik ga eerst even dweilen en dan gaan we een spelletje doen.”, maar “Wendy gaat eerst even dweilen en dan gaan we een spelletje doen.”

    Like

Geef een reactie

