Een eigen moestuin: voorzaaien en omgekeerde bloembollen

Afgelopen vrijdag heb ik ein-de-lijk voorgezaaid! Het was een doel van februari, en aangezien het toen 27 februari was, was ik net op tijd om mijn doel te halen. Op zondag heb ik vriendlief naar de moestuin gestuurd, omdat ik me afvroeg hoe hij er inmiddels voorstond. Het was van het bekalken geleden dat ik er geweest was. Hij heeft foto’s genomen, en ik wil ze delen met jullie. Kijk je mee?

Deze foto heb ik vrijdag genomen, vlak na het inzaaien. Zoals je ziet heb ik wc-rolletjes gebruikt. 2 zaadjes per rolletje, en deze wc-rolletjes heb ik in een klassieke bloembak gezet. Zo hebben de wc-rolletjes steun, en heb ik later toch geen geknoei om wortelen uit elkaar te halen. De bloembak staat aan de kant waar volgens mij het meeste zon komt. Zon brengt licht en warmte, ideaal! Verder staat deze bloembak in de woonkamer, dus hij heeft een goede kamertemperatuur, ook als er geen zon is! ’s Avonds gaan de rolluiken naar beneden, dus “daag, koude!”.

Deze foto heb ik gisteren genomen. Ik geef de aarde met de zaadjes regelmatig water. Ik laat de aarde niet droog worden, zodat de zaadjes voldoende vocht kunnen opnemen om te kiemen. Zoals je ziet is er nog niets uitgekomen, maar dat is ook normaal. Ik heb er mijn blogpost van vorig jaar bijgenomen (hier) , en toen heb ik ook even moeten wachten vooraleer ik een teken van leven zag! Meteen geef ik ook aan waarom ik destijds blogde.. Zodat ik dit jaar kan terugkijken, en kan ontdekken of iets vroeger/later of normaal is t.o.v. het voorgaande jaar (of jaren in de toekomst). Wat heb ik nu gezaaid? Wel, ik heb 13 soorten tomaten gezaaid, en 1 soort paprika. Dus links boven of rechtsonder komt er als het goed is, een paprikaplantje spieken binnen afzienbare tijd.
Vriendlief was dus naar de moestuin gegaan. Kijk eens hoe prachtig! Zie je ze uitkomen?

Dit was ook wel iets grappig. Kennelijk had ik die bloembol ondersteboven in de grond gestopt, maar hij komt gewoon uit! Hoe gek ook dat een plant zijn eigen voedsel en bestaan omhoog kan duwen om toch maar te groeien. Vriendlief zei dat hij hem nu wΓ©l goed in de grond heeft gestopt. Ik ben eens benieuwd!
Hoe is het in jouw moestuin? Ben jij al beginnen (voor)zaaien?
14 gedachtes over “Een eigen moestuin: voorzaaien en omgekeerde bloembollen

  1. Elaintje zegt:

    Hihi een omgekeerde bloembol! Maar jij hebt dus een echte echte moestuin waar je naartoe kan. Ik heb een kleintje bij ons in de tuin. Dan kan je wel echt veel oogsten straks! Veel plezier ermee!

    Like

  2. Nicky zegt:

    Ik vroeger ook niet. Toen mijn ouders zelf elders een moestuin hadden, dan ging ik niet zo graag mee. Maar nu. Het is echt mijn plekje op de wereld. Ik kan er zo zitten genieten hΓ©..

    Like

  3. Simovic-Vuceljic Natasa zegt:

    Ziet er super uit! Bij ons hier is het nog te vroeg, het vriest nog altijd en s'morgens ligt er genoeg nevel .. Dus we stellen het nog even uit πŸ™‚ We zijn al wel van plan om onze serre klaar te zetten, dan hebben we al een werkje minder πŸ™‚

    Like

  4. Wendy zegt:

    Hahaha, mijn moeder had vroeger ook eens een bol verkeerd om in de grond gestopt. Grappig om te zien. Ik ben ook aan het zaaien geweest en de kweekbak staat lekker in de vensterbank. Ik heb de eerste kiemplantjes al gezien. Heel leuk!

    Like

Geef een reactie

