Eerste Hulp bij een Writer’s Block

Of eerder: hoe ik een writer’s block probeer te voorkomen.
Iedereen kent het fenomeen wel: je hebt een blog en je hebt tonnen inspiratie. Tot dat ene moment waarop je inspiratie verdwenen is. Zomaar. Zat je hoofd de ene dag vol goede ideeën, dan is je hoofd de andere dag leeg, en kan je echt niets neertypen in het witte scherm. Heel vervelend. In het verleden had ik er zelf ook redelijk wat ‘last’ van, vandaar dat ik soms gaten heb in mijn tijdlijn. Simpelweg een lege blog, en geen blogposts. Deels kwam dat door tijdgebrek, deels ook door weinig of geen inspiratie.
Even enkele tips die mij wél helpen.

Tijd

Een vaak voorkomend probleem bij mij: wanneer moet ik nu toch die blogpost gaan schrijven? Soms heb ik wel een idee, maar door mijn onregelmatige werkuren komt het er dan niet van om toch effectief een blogpost te gaan schrijven. Wat mij enorm helpt is vooruit schrijven. Sommige artikels kan ik echt niet lang op voorhand typen, zoals mijn foto van de week. Maar een mooie quote kan ik wel tot zelfs enkele weken op voorhand klaarzetten. Stel dat ik op vrijdagavond tot laat moet werken, dan kan ik eventueel vrijdagmorgen al een blogpost met mijn foto van de week klaarzetten. Je geeft dan gewoon aan wanneer je wilt dat Blogger of WordPress (of wat je ook gebruikt) je artikel online gooit.

Ideeën bijhouden

Waar ik ook een beetje mee ‘sukkelde’ was: ik had een goed idee, bijvoorbeeld op café, of in de auto, en tegen dat ik tijd had om het uit te werken, was het uit mijn hoofd. Omdat ik het vrij vaak voor had, en ergens (ik weet echt niet meer waar) de tip las om een schriftje bij te houden, heb ik dat geprobeerd. En laat ik je zeggen: het werkt! Heb ik een idee, dan schrijf ik het onderwerp in het schriftje, en weet ik het even later niet meer, of ben ik inspiratieloos, dan hoef ik maar in het schriftje te kijken en weet ik het weer.

Artikel schrijven

Meteen. Zoals dit artikel. Ik las hierop over een writer’s block en een mogelijke oplossing en ik dacht onmiddellijk: misschien kan ik mijn eigen, persoonlijke tips wel delen? En ziehier. Mijn eigen, persoonlijke tips. Blogger openen, en typen maar! Dit gaat natuurlijk enkel als je even tijd kan nemen om een artikel te typen.

Ideeën-generator

Ik heb het zelf nog niet gebruikt, maar het schijnt dat zo een ideeën-generator wel kan helpen. Je geeft een (Engels) kernwoord in, en je krijgt enkele ideeën. Misschien toch eens een keer proberen.. 

Challenges zoeken

Wat altijd leuk is om te doen, is meedoen aan challenges of tags. Als je ze op vaste dagen in plant, dan heb je toch op die vaste dagen al zeker een artikel, waar je een onderwerp voor hebt.

Rubrieken

Werken met rubrieken durft me ook al eens te helpen. Zo weet ik momenteel: op dinsdag was het tijd van #PlukhetGeluk , woensdag is tijd voor de moestuin of het bouwen, zaterdag is er de foto van de week en op zondag deel ik een mooie quote met jullie. De andere dagen van de week kan ik dan naar eigen goeddunken zelf invullen met onderwerpen waar ik mee bezig ben. Ook op dat vlak is het persoonlijk wat zoeken naar wat voor je werkt en wat niet.

Boeken

Inspiratie opdoen door boeken. Zoals het Blogboek waar ik het vorige week over had, daar staan enkele interessante ideeën in. Ideeën die je misschien kan je aanzien als ideeën voor enkele blogpost, maar evengoed voor een vaste rubriek op je blog.

Collega-bloggers

Daarmee bedoel ik niet dat je andere bloggers zomaar moet kopiëren, nee dat is not-done. Maar je kan wel inspiratie opdoen aan de hand van wat andere bloggers te vertellen hebben. Inspireren kan, kopiëren niet. Het is een blog van jou, dus moet er ook een persoonlijke toets van jou inzitten.

Actualiteit

Onlangs plaatste ik een artikel naar aanleiding van alles wat er gebeurde in Antwerpen en Verviers. Dit was inspelen op de actualiteit, maar vooral omdat ik me zorgen baarde over mijn eigen toekomst. Als iets je echt bezighoudt uit de actualiteit, dan kan je dit altijd gebruiken.
Zo, dit waren al mijn tips (denk ik). Hopelijk had je er wat aan!
Heb jij nog tips tegen een writer’s block?
Geplaatst in: Blog

Een gedachte over “Eerste Hulp bij een Writer’s Block

Geef een reactie

