Dingen die me wakker houden: terreur in België

Naar mijn gevoel ‘begon’ het allemaal vorige week met de aanslag in Parijs. (link) Al was het allemaal al veel en veel langer bezig, maar bleef het een ver-van-mijn-bed-show. Wat me zo raakte bij de aanslag van het satirische blad Charlie Hebdo was dat mensen, cartoonisten, werden afgestraft voor wat ze tekenden. Vriendlief tekent nl. ook, en ik zou er niet mee om kunnen als hij daarvoor afgestraft zou worden. Na de aanslag op Charlie Hebdo volgden nog twee gijzelingen, 1 in een drukkerij, en 1 in een Joodse supermarkt (link en link). Blijkbaar is het nog niet gedaan voor Frankrijk, want ook gisteren was er een gijzeling. (link) Ik moet toegeven: ik bleef er vrij nuchter onder. Ja, Parijs, het komt dichter, maar toch. Zou het echt tot in België komen?

Gisteren ging ik mijn diploma ophalen in Antwerpen. Toen ik thuiskwam, vroeg papa “of ik niet veel gewapende agenten gezien had”. Me van geen kwaad bewust lachte ik het weg. Kom op zeg! We leven wel in België hé, het was Frankrijk niet. Tot ik het nieuws op de radio hoorde. Bart De Wever heeft besloten om meer blauw op straat te sturen. “Als ik het nodig is, haal ik het leger er ook bij.” Het begon me allemaal te dagen toen ik eens rond surfte op internet. Donderdagavond zijn er in Verviers (Wallonië) 2 jihadisten neergestoken, en zeker 1 is er gewond geraakt. (link). De media laat nog fijn wat beelden van de kogelinslagen zien, zodat we zéker zijn dat het toch geen sinecure was om de jihadisten te doden. (link) Een tweede aanslag zoals in Parijs lijkt vermeden te zijn.

En dus, zo zeggen enkele politici: vanaf nu gewapende agenten én paracommando’s op straat. (link)

Ik vraag me nu af waar het heen gaat de wereld. Al dat geweld, al die miserie. Ik voel me echt niet veiliger met gewapende agenten en paracommando’s rondom mij. Ik wil zorgeloos kunnen leven. Schrik heb ik niet, want wat moet komen zal komen, maar ik maak me zorgen. Dat het allemaal nog wat erger wordt, en dat het gaat lijken alsof het nooit stopt. Dat er nog meer onschuldige slachtoffers vallen. Dat de jihadisten het zover krijgen dat ze macht krijgen. Dat de jonge kinderen van nu, gaan opgroeien met televisiebeelden, foto’s, berichten over oorlog boven hun hoofd. Of in hun dorp. Dat de jonge kinderen niet meer zorgeloos kind kunnen zijn. Ik hoop, en dat meen ik echt, dat al die terrorisme snel een einde mag kennen. Zowel hier, als daar waar het zich al enige tijd afspeelt.

Welk gevoel krijg jij bij al die aanslagen en maatregelen? Hoe denk jij erover?

6 gedachtes over “Dingen die me wakker houden: terreur in België

  1. Celeste zegt:

    Sinds ik op kamers zit (ik heb geen tv hier) lees ik ook niet meer iedere dag de krant of het nieuws. Ik kwam in het weekend thuis en hoorde toen pas voor het eerst wat over de aanslag in Frankrijk. Echt heel bizar, komt ineens toch een stukje dichter bij huis. Kan me voorstellen dat na wat er in België is gebeurt, het voor jou nog dichterbij komt. Ik weet ook niet zo goed wat ik ervan vind, aan de ene kant denk ik, ach we leven in NL en in 2015, dat gebeurt hier echt niet, maar het komt toch steeds een stukje dichterbij.

    Om toch nog even positief af te sluiten, gefeliciteerd met je diploma! 😉

    Like

  2. Nicky zegt:

    Dank je! Ja, zo redeneerde ik ook. Maar het is écht realiteit dat er in Antwerpen paracommando's rondlopen, om de veilig te garanderen. In hoeverre dat écht lukt natuurlijk..

    Like

  3. Nicky zegt:

    Weet je? Wat moet komen, komt toch! Het is gewoon zo bevreemdend om het te zien in je eigen land. Het leger op straat in een oorlogsgebied, waar het wel vaker oorlog is, is vrij 'gewoon'. Maar om het hier te zien, dat is wat anders!

    Like

Geef een reactie

