Bouwen: juridisch

Vriendlief en ik zijn bezig aan het bouwen. Het is te zeggen: we zitten nog in het beginstadia. De bouwvergunning is wel aangevraagd, en behalve een contract met de architect, EPB en stabiliteit hebben we nog niets concreet. Het is niet zo dat we al een aannemer of iets dergelijke hebben. Wel zijn we vlijtig bezig met sparen. Of: zo min mogelijk geld uitgeven. Niet altijd even gemakkelijk.

Toch is er nog een zaak waar we al een tijdje mee bezig zijn. Ruim twee jaar, van bij de aankoop van de grond al. Vriendlief heeft alleen de bouwgrond gekocht. Juridisch/wettelijk heb ik niets te maken met heel de koop. Op zich is dat niet erg, want hij betaalt in zijn eentje de lening voor de bouwgrond. Maar het kan wel serieus worden als we echt beginnen bouwen.

Als eigenaar van de bouwgrond heeft vriendlief een recht van natrekking. Een recht van natrekking is een recht waardoor de vruchten van roerende goederen en de gebouwen en beplantingen op onroerende goederen vermoed worden aan dezelfde eigenaar toe te behoren. (Bron: notaris.be) Vermoed ja. Wettelijk vermoed. Dus best wel iets om bij stil te staan. En dus, ging ik afgelopen woensdag naar de notaris.

De notarieel adviseur was heel vriendelijk. Hij begreep onze situatie en zei meteen: trouwen! Trouwen met een huwelijkscontract waarin we vastleggen wat van wie is (ik heb wat spaarcenten, vriendlief de bouwgrond), en gezamenlijk de constructie als zijnde het huis. Nu moet ik eerlijk bekennen: ik heb al heel veel hints gegeven aan vriendlief, maar trouwen ziet hij (nog) niet zitten. Hij wilt pas trouwen als ons huis er effectief staat. Te laat voor al ons geregel natuurlijk. Want ik wil het niet juridisch regelen omwille van een eventuele scheiding later (wat ik ons echt niet toewens), maar je weet nooit wat er gebeurt. Een van ons twee kan altijd iets overkomen, het is niet dat we in een glazen kastje leven.

Een ander advies, en volgens hem diegene die het beste bij ons past is de volgende:

  • Wettelijk samenwonen. Zo hebben we fiscaal gezien het meeste voordeel.
  • Vriendlief verzaakt zijn recht van natrekking. Dat betekent dat hij officieel laat vastleggen dat wat er op zijn bouwgrond komt, niet automatisch van hem is.
  • De lening regelen we 50/50. Dit zorgt ervoor dat 50% van het huis van hem is, en 50% van mij. Zo is de eigendom van de constructie ook geregeld.
  • Samen een beding van aanwas aangaan. Dit betekent dat, indien een van ons beiden sterft, de 50% van die persoon bij de andere persoon komt.
Ik ben enorm blij dat ik de stap gezet heb, om dit allemaal te gaan informeren. Zo weten we ook waar we staan en wat we moeten of kunnen doen.
Een gedachte over “Bouwen: juridisch

Geef een reactie

