Een eigen moestuin.. #7: bewoners

Zozo, het is weer een tweetal weken geleden. Intussen werden er wel foto’s genomen, maar werd er verder niets met de foto’s gedaan. Er is wel veel gebeurd op de grond. Onze paprikaplant, tjah, dat is afwachten. Het is twee nachten rond het vriespunt of eronder geweest, en pas de tweede nacht hebben we de plant eigenlijk beschermd. Ze ziet er niet meer zo gezond uit, maar we hopen dat de natuur dit nog herstelt.
De radijzen en de rapen groeien flink door. Ik heb ze beide al eens uitgedund, maar de rapen hebben precies nog wat meer uitdunning nodig. Intussen komt ook al de rest geleidelijk aan uit. De gele frambozen en blauwe bessen hebben mooie knoppen, alsook de aardbeien, die van bloem naar vrucht naar het evolueren zijn.
Intussen zijn nog bijgezaaid: een bloemenmengsel die bijen aantrekt (niet onbelangrijk in een gezonde moestuin! Vandaar ook het insectenhotel.), radijzen, pastinaak, zonnebloemen (verschillende groottes, op verschillende plaatsen, als die allemaal uitkomen zal dat een mooi tafereel opleveren hoop ik), rodekool, wittekool, savooikool en oost-indische kers.
Ook zijn er al wat grotere ‘bewoners’ op het erf aangekomen: Tagates (stinkertjes), citroenmelisse en citroenverbena. Dit alles om de verkeerde insecten weg te houden, en de juiste insecten te lokken. Citroenmelisse en citroenverbena heb ik vooral geplant omwille van de katten. Niet dat ik intussen nog gemerkt heb dat er nog langskomen, maar ik doe het preventief. Wat ik ook doe tegen de katten en andere diertjes: koffiegruis strooien.
In mijn pas-gezette tomatenserre heb ik mijn paprikaplant gezet, en al mijn tomatenplanten die uitgekomen waren. Ze waren in hun potje al redelijk gegroeid, maar op foto lijkt dit relatief. Ik heb nog een beetje plaats over, en dat is om binnenkort een watermeloenplantje bij te zetten.
Er kan weer heel wat gebeuren de komende week in de moestuin. Op naar volgende week!

Geef een reactie

