Een eigen moestuin.. #5: kat in de tuin!

Gezaaide radijzen die uitkomen.
Zondag moestuindag. Eigenlijk ging ik enkel eens kijken hoe het gesteld was met de gezaaide bedden, en tot hoever er omgespit was, maar toen vriendlief zei dat er een kat zich komen rollen is in de gezaaide rapen, wou ik graag een oplossing vinden voor ons probleem.

Na een beetje zoekwerk bleek dat er enkele planten een geur afgeven waar katten (poezen) niet goed tegen kunnen. Ooievaarsbek, wijnruit, citroenverbena en vuurwerkplant. Bij het tuincentrum hadden ze enkel wijnruit, maar er was wel iets dat ook hielp tegen katten zeiden ze. Kattenschrik. Dat hadden ze niet binnen, maar dat was heel effectief. Na een beetje Google’en heb ik geleerd dat dit geen plant is. Terwijl ik het liever met plantjes en bloemetjes probeer op te lossen. Of andere (gezondere) middeltjes. Koffiegruis bijvoorbeeld. Dit verteert toch in de grond, maar katten hebben dit niet graag in hun vacht, waardoor ze vanzelf van de plaats wegblijven.
Op zondag heb ik dus wijnruit laten planten (door vriendlief, twee plantjes). En aangezien vriendlief weg was van een paprikaplant, en ze ons verzekerden dat deze buiten overleeft en het hele jaar door vruchten geeft, hebben we die ook maar gekocht. Achteraf gezien heb ik daar nu wel mijn bedenkingen bij, maar we zien wel wat er van komt.. 🙂
Nu, maandag heb ik in een ander tuincentrum citroenverbena gevonden, en dus is de bouwgrond weer twee ‘bewoners’ rijker. Ook moeten we ons gezien de regen/onweer van deze avond niet meteen zorgen maken qua vochtvoorziening voor de grond. Al heeft vriendlief dat zaterdag opgelost door regenwater van de buren (mits toestemming, waarvoor dank!) te gebruiken om de grond vochtig te maken.
Hieronder enkele foto’s van zondag:

Ui? Bloemetjes? Kruiden?

De rapen, met sporen van de kat.

Een hommel of een bij?

Kijk, de boom waar het insectenhotel in bevestigd is, krijgt al bladeren!

Flink stuk omgespit hé?

Paprikaplant geplant.

Paprikaplant in close-up.

Mooie paadjes. Mooie zaaibedden.

Andere kant.

Zo ziet een jonge plant wijnruit eruit.

Vriendlief aan het werk.

Overzicht

Magnolia

Geef een reactie

