Mijn ervaring met solliciteren

Ik zit in mijn afstudeerjaar. Mijn laatste jaar aan de hogeschool. Dat betekent dat ik weldra de arbeidsmarkt op moet. Natuurlijk wil ik tegen die tijd graag een job gevonden hebben die ik graag doe. Om die te vinden moet je gaan solliciteren. Jezelf een beetje verkopen, vertellen waarin je goed bent, en waarom je de geschikte kandidaat bent voor die welbepaalde job.

Eerst moet ik wel nog andere eitjes pellen: ik heb 3 herexamens. Maar toch, dat weerhoudt me niet om alvast op zoek te gaan. Ik ben al geruime tijd bezig. Begin maart werd er van school uit een jobbeurs georganiseerd, waar je al kon kennismaken met bedrijven die mensen uit onze afstudeerrichtingen konden gebruiken. Dat was allemaal heel interessant, en ik heb bij toch wel wat bedrijven mijn gegevens achtergelaten.

Algauw nadien kwamen de e-mails toe, met daarin de melding dat ze iemand zochten, en dat ze mijn gegevens van die jobbeurs gekregen hadden. Graag wilden ze mij uitnodigen voor een gesprek. Het ene bedrijf lag mij al wat beter dan het andere, maar toch ging ik op alles in, voor de sollicitatie-ervaring.

Inderdaad, de sollicitatie-ervaring. Het blijft me na een tiental (?) sollicitatiegesprekken nog steeds moeilijk om bij iemand wildvreemd langs te gaan en daar in mijn kaarten te laten kijken. Natuurlijk willen zij graag weten hoe ik mijn toekomst zie, en wat voor iemand ik ben, maar zo simpel is het echt niet om dat bij iemand wildvreemd te doen. En ik vind dan nog van mezelf dat ik vrij open en sociaal ben. Wat moet dat dan niet zijn bij een ietwat meer gesloten persoon, vraag ik me dan af?

Na al die tijd kan ik wel vertellen dat al die sollicitatiegesprekken ongeveer op dezelfde manier verlopen.
Je komt binnen, maakt kort kennis met elkaar: de interviewer stelt zichzelf even kort, en probeert je op je gemak te stellen. Daarna licht de interviewer meestal het bedrijf en de activiteiten een beetje kort toe. En dan begint het. De cv overlopen. “Je woont in Zele, hoe valt dat te doen qua vervoer?” “Wat is de afstand die je maximum wilt afleggen?”, zo overheen je opleiding “Vanwaar de keuze boekhouden-informatica in het verleden?”, zo naar je ervaring “Wat moet je zoal doen bij Colruyt?” “Wat waren je taken op je stageplaats, en hoe heb je die ervaren?”, richting de talen: “Que faites-vous pendant votre temps libre?” “What book are you reading now? Could you tell me something about your holiday?”, om vervolgens nog eens richting de vrijetijdsbestedingen te gaan, omdat ze toch niet echt goed begrijpen wat geocachen precies is.
Na dit, gaan de interviewers meestal over naar de praktische kant van de zaak: “Wanneer zou je eventueel kunnen beginnen?”, “Wat zijn je loonsverwachtingen?”, “Wat doe je als je niet zou slagen voor je herexamens?”, … Waarna ze de bal terugkaatsen en vragen of jij nog bepaalde vragen hebben. Ik heb de tip gekregen om altijd minstens een vraag klaar te hebben. Standaard vraag ik dan ook hoe het verder zal verlopen, wanneer en hoe ze mij contacteren, … Als de afstand iets verder is, dan durf ik ook te vragen of ze echt vaste werktijden hebben, of misschien hebben ze wel glijdende uren?

Sommige bedrijven laten hun sollicitanten ook graag tests afleggen. Deze kunnen variëren afhankelijk van de functie waarvoor je solliciteert. Dit is niet altijd om te beslissen of ze iemand aannemen ofniet, nee, het helpt hen vooral om te weten of ze bijkomende opleidingen moeten organiseren of niet.

Na een aantal negatieve resultaten van sollicitaties heb ik besloten om mijn hart te volgen, en te solliciteren bij het bedrijf waar ik al jaren zaterdag- en vakantiewerk doe. Mijn diploma is niet voor niets, dat kan ik later nog aanwenden, en het is op termijn echt wel de bedoeling om door te groeien binnen de firma.

Geef een reactie

