Geocaching #1: de allereerste keer

Ik heb van mijn vriend een fiets- en wandelgps gekregen voor mijn verjaardag. Hierop staat ook een functie “Geocaching”. Deze functie heb ik gisteren ontdekt en daarover wil ik je graag meer vertellen!

Geoaching
Ik had zin om te wandelen maar ik wist niet goed waarheen. Momenteel zit ik niet in een wandelclub, en ik was ook niet in staat om me echt ver te verplaatsen omdat ik geen auto ter beschikking had. Ook wou ik graag het geocachen eens ontdekken. Ik heb me aangemeld op www.geocaching.com en heb daar een cache in mijn buurt gevonden. 
Even ter informatie: een geocache is een soort zoektocht naar een ‘schat’ die een gebruiker van een gps (of een ander toestel dat gps-signalen ontvangt en doorstuurt) ergens verstopt en waarvan de ‘legger’ de coördinaten op internet zet. 
Al vrij snel had ik een cache gevonden bij mij in de buurt. Amper 1 à 1,5 km bij me vandaan. Even klikken voor de link. Ik kon met volle moed op pad gaan! Mijn gps gaf me netjes met pijltjes aan wanneer ik ergens links of rechts moest, dus dat was helemaal toppie!
Eens aangekomen op de plaats van bestemming was het zoeken geblazen. Meestal staat er op de website een tip (in code), maar ik was natuurlijk, zo snugger als ik ben, vergeten om die tip mee te nemen.
Op zich wist ik dan ook niet wat ik precies moest zoeken.

Geoaching
In een beekje naast het pad zag ik al gauw een boodschappentas (zie foto) liggen, maar ik vroeg me af of het wel dat was waar ik naar op zoek was. Voor dezelfde moeite kon het gewoon afval van een sluikstorter zijn. Lichtelijk teleurgesteld ging ik naar huis. Vooral mezelf voor de kop stotend dat ik die tip niet gelezen had.
Eens thuis, las ik de tip. “Vergeet niet te draaien.” Kan het nog raadselachtiger? Toch was mijn nieuwsgierigheid meteen gewekt. Ook zag ik op diezelfde website dat de ‘schat’ de dag ervoor nog gevonden was, dus het zou moeten lukken dat ze weg was! Na even wikken en weken deed ik opnieuw mijn wandelschoenen aan, en ging ik opnieuw op zoek.
Eens aangekomen op de plaats dat mijn gps me aangaf, zag ik dat er intussen al twee meiden aan het zoeken waren in de struiken, en tussen de blaadjes, echt overal. Ook zij waren op zoek naar de ‘schat’. We hebben (denk ik) ongeveer 45 minuten samen gezocht, maar helaas zonder resultaat. Het was voor hen ook de eerste dag dat ze dit deden, maar zij hadden er een paar op hun lijstje staan, en dit was de enige die ze tot nu toe nog niet gevonden hadden. Zij deden hun zoektocht per fiets (en ik te voet).
Weer ging ik teleurgesteld naar huis. Hoewel, teleurgesteld alleen maar omdat ik de ‘schat’ niet gevonden had. Maar, ik had volgens mijn gps 4,24 km gewandeld, en ik heb genoten van de frisse buitenlucht en de natuur, wat me weer blij en tevreden stemde.
Ik keek weer op de website, gewoon op zoek naar nog andere caches, en wat zag ik? De cache is vandaag gevonden door 1 iemand, met behulp van anderen. Er is dus nog hoop. Ik hoop dat die persoon na ons toegekomen is, en dat de ‘schat’ nu makkelijker vindbaar is. In ieder geval, heeft het gegeven dat de ‘schat’ niet verdwenen was, weer mijn nieuwsgierigheid opgewekt en sta ik te popelen om weer eens te gaan zoeken. Al zal dit niet voor deze week zijn, omdat ik nooit voor het donker thuis ben.
Op naar het volgende weekend, met hopelijk een succesvolle geocache!
Geef een reactie

